kawan-kawan

Monday, January 16, 2012

:(

assalamualaikum untuk semua readers.entry kali ni agak pelik sebab aku buat muka sedih kan. entry ni untuk arwah abang ipar aku yang telah pergi menghadap ilahi pada 13.01.2012 pada pukul 6 pagi.

6.45 a.m. :
aku baru siap solat subuh. tengah2 aku nak gantung sejadah tiba2 phone aku bunyi. ingatkan sape call pagi2 buta ni. rupanya akak aku call. then aku pun angkat. tak jangka dengan apa yang dia akan cakap. aku pun cakap gan die.

aku : hello,k.tik nape call?
k.tik :'menangis tak henti2'
aku : nape ni. cakap la elok2.
k.tik : abg usop meninggal.
aku : haaa. jgn main2.
k.tik : call tny mak.
aku : ok.
k.tik : nti k.tik ambk kat kolej.

aku tersentap dengan ape yang akak aku cakap. terus menangis dan terduduk. tu je yang aku mampu buat waktu tu. terbayangkan anak saudara yang masih kecil dengan keadaan akak aku yang lemah tanpa suami di sisi. aku call mak. dan mak bagitau abg usop dah pergi menghadap ilahi dan suruh aku balik.lepas tu aku call k.farah suruh die sabar. sambil menangis dia cakap "alah speechless". aku pun ckp nnti aku call balik.

7.00 a.m
siap2 pakai baju dan tudung nak pergi kelas. aku pun call penyelaras aku nak bagitau aku nak balik. ingatkan boleh settle terus. pastu aku text ketua warden nak balik. otw nak pergi kelas. penyelaras call cakap ketua program tak bagi balik sebab abg ipar bukan waris terdekat. memang maki habis la kan. aku menangis dan terus menangis. then aku dapat mesej dari ketua warden yang ak dapat balik tapi aku bagitau dia yang aku tak dapat balik sebab ketua program tak bagi.

7.30 a.m
aku sampai kelas. aku duduk then aku menangisalgi. sebab fikir tak dapat balik dan aku sedih sebab cepat betul abg usop pergi tinggalkan kiteorang.tiba2 penyelaras aku call die cakap aku bagi balik itupun lepas akk aku mara. *even abg ipar aku bukan waris terdekat aku. tapi dia ibarat abg kandung aku. dia tak pernah anggap family aku ni mcm org asing. so kelas pun start. ketua program masuk kelas then jmp aku mention yang aku boleh balik. tapi dia bagi sehari je cuti. alhamdulillah dapat jugak cuti. so kelas pun bermula. sepanjang kelas aku nangis sebab tak tahan sangat.

9.30 a.m
kelas pun habis. penyelaras suruh aku isi form emergency leaves. thank sangat2 kat yana,k.zee && zahidah sebab teman aku settle benda nak balik tuh. mula2 gi ambik buku balik kampung. dalam perjalanan ade la seorang kwn aku ni text yana. wish takziah kat aku. thanks to izzati. pastu kiteorang g la pejabat. dgn mata bengkak minta borang semua. siap je isi form tuh. terus g jmpa penyelaras. lepas tu g balik bilik warden. lepas tu gi balik pejabat nak cop. sangat penat. sampai yana tak makan.sory yana :( menyusahkan kau.

10.00 a.m
kelas puan thana pun start. kiteorang masuk 10 minit lewat sebab jauh perjalanan nak uruskan pasal balik tuh. aku kene attend kelas tuh sbb penting untuk aku. so masuk je. puan tny ak balik bile. so ak jwab la ak balik bila akk ak smpi. so die srh ddk. ak pun ddk la. spnjang kls dia kdg2 ak ad ngs. aku pun ta perasan. sbb semua tuh involuntary reaction. tgh2 kelas tuh ade sorg classmate aku yg baik. dia mesej ak. dia suruh aku kuat. thanks to dibah sebab bagi aku semangat selama aku sedih.so jam menunjukkan kul 11.15 a.m. akk ak pun text ckp dia da smpi dari kl. aku pun ckp la ak ad kls lagi. puan pun ckp kul 12 ak blh balik. bila kul 12 dia ta bagi balik lagi lakk. dia ckp balik 12.15. ak pun mcm bengang kan. p sabar jela.bila kelas je abis. ketua kelas aku pun panggil aku.then aku pergilaa. tengok dia bagi duit derma tu abg ipar aku. THANKS SANGAT DEKAT GROUP NURSING 2/11. aku hargai sangat. bagi pihak akk aku. ak ucapkan terima kasih.

12.30 p.m
ak gan akk aku start balik ke mersing dulu. yee sangat sedih sepanjang perjalanan. banyak yang kiteorang borakkan pasal abg usop. tak sangka dia pergi dulu. tapi nak buat mcm manakan ajal dia da sampai. aku redha. dlam berborak tu. kiteorang salah masuk highway. aduh memang bengang la kan. tapi kiteorang redah gak.

2.30 p.m
around pukul 2.30 kiteorang sampai mersing. dalam keadaan hujan. kiteorang cari hospital.bila sampai hospital je. k.tik terus peluk abah menangis. ak try untuk jadi cool. tapi gagal bial abah peluk aku. satu per satu air mata gugur kat pipi aku. then abah suh gi tengok mak. bila gi kat mak. jenazah nak gerak balik pahang. aku terpandang kat anka buah aku * abang n adik. sebak sangat rase bila tengok abang pandang je van jenazah. seolah2 dia tau yang abah dia da pergi tinggalkan dia. sebelum van bergerak akk aku sempat peluk aku. menangis kesedihan.*nira tau alah kuat hadapi semua ni.

4.00 p.m
from mersing to mentakab,pahang. dari kul 4 kiteorang gerak. kiterang samapai around pkl 8 mcm tu. mmg byk hlgan. dgn banjir dan hujan. bila perjalanan jauh memang penat sbb kene berhenti rehat semua. tapi alhamdulillah semua selamat.

*aku tak igt sampai pkul berapa. tapi ak,k.tik n adk smpai dulu kat rmh arwah. lepas park je kereta kiteorang masuk rumah. mmg rmai sgt sdra mara,n kwn2 arwah. msk2 rmh je. ak tgk rmai yang mngs. then lepas jenazah da dibawa masuk ke rumah.kiteorang boleh tengok jenzah. YA ALLAH. suci sungguh muka jenazah. ak tak smpai hati tgk lame2. lepas dah solat jenazah selamat dikebumikan.akk aku pun okay. tak la menangis. just pretending to be cool. tapi itu lebih bagus drpda mrtapi kmtian arwah.mlm tuu bila aku tny adk mana abah. adk ckp'abah sakit'. :'(

*keesokan harinya. ak,k.fara(isteri abg usop),k.diah(adk arwah),abg n adk gi kubur. dah siap baca yassin. akk aku pun suruh abg siram air. abg pun siram. adk pun siram. bila nak balik tu sedih sangat bila abg cakap" d tidur dlm ni. bye2 d. esok abg dtg lagi. " menitis2 air mata aku.{abg pgl abah dia d. dieorg sgt rapat}.pda pkl 12.30 p.m nyee aku pun gerak balik jb.

*semasa arwah hidup. arwah baik sangat.arwah selalu settlekan msalah. ape2 masalah. arwah cool n suka buat lawak. kiteorang akan rindu gelak tawa arwah. arwah sangat baik terhadap akak aku. aku tak mungkin dapat abg ipar sebaik dia. ape2 pun. salam takziah buat keluarga abg usop dan alah. nira tau korang kuat untuk hadapi semua ni. setiap yang terjadi ade hikmahnya. janganlah bersedih sebab setiap yang hidup pasti ade penghujungnya. sedekahkanlah alfatihah buat arwah.semoga dia ditempatkan dikalangan orang yang beriman. amin. buat dik dan abang mama ya n mama tik,atuk,p.long,nnk. always ade gan korang. sampai bila2.


aku akan pastikan family ni selalu tersenyum :) insyaallah.


-->kepada kawan2 facebook. n kwn2 lain. thanks sebab ucap takziah. thanks sebab ambil berat ♥

No comments:

Post a Comment